8 ADIMDA DERS ÇALIŞMA TAKTİKLERİ
Nasıl ders çalışacağını bilmemek bir öğrencinin en ciddi problemidir. Ders çalışmanın inceliklerini öğrenerek yaşamınızı kolaylaştırabilirsiniz.
Etkili ders çalışmak, çok ciddi bir sanattır. Tıpkı diğer sanatlar gibi bir takım incelikleri ve kuralları vardır. İşte en önemli 8 kural;
1. KURAL: Dersi Derste Öğrenin:
Ders dinlerken çeşitli nedenlerle dersten kopmalar olur. "Neyse ben bu konuyu evde daha detaylı çalışır, anlarım......." gibi alternatif çözümler başlar. Böylece konular "sonra" faktörüne güvenerek derste yarım yamalak anlamalar başlar. Evde ise ya çalışmaya fırsat bulunamaz ya da başarılamaz. Bu durum "dersi derste anlama" tekniğini kaybettirdiği gibi, kişi bunun bir hastalık olduğunun da farkında değildir. Hiç bir zaman derse alternatif aramayın ve mutlaka dersi sınıfta öğrenin. Unutmayın ki; sınıf ortamında sadece 12 öğrencisiniz.
2. KURAL: İlk Defa Dinliyor Gibi:
Bir konuyu yeterince bildiğinizi düşünebilirsiniz. O konu anlatılırken yine de "ilk defa dinliyor" gibi dikkat kesilmelisiniz. Aksi takdirde "ben zaten biliyorum" rahatlığı dersi yarım kulak dinlemenize yol açacak, ilginizi neredeyse hiçe indirecektir. Anlatılan bilgiler içinde eksik ya da yanlış bildiğiniz noktalar büyük olasılıkla vardır. İyi dinlemezseniz eksiklerinizi düzeltme ya da tamamlama şansını kaybedersiniz. Böyle bir durum yoksa bile bilgilerinizin pekişmesi size hiçbir şey kaybettirmez, aksine kalıcılığı sağlar.
3. KURAL: Ön Yargılarınızdan Kurtulun :
Çeşitli nedenlerle bazı dersler ya da konular önyargıların kurbanı olur. Oysa zor ders yoktur. Sadece diğerlerine göre daha fazla ilgi ve gayret isteyen dersler vardır. "Her derse eşit davranalım" derseniz, bazı derslere haksızlık yapmış olursunuz. Böylelikle kendinize zor dersler üretirsiniz. Unutmayalım; her sınıfın dersi kendi seviyesindedir. Hiç kimse kaldırmayacağınız yükleri taşımanızı istemiyor. Ama ağırlıkları farklı olabilir. Anlamsız önyargılarınızı bir tarafa bırakarak, her dersin beklediği ilgiyi gösterin.
4. KURAL : Problemli Derslerinize Daha Çok Çalışın :
Öğrenciler sevdiği, kolay bulduğu derse daha çok çalışırken, zorlandığı dersten kaçmak için binbir türlü bahaneler bulur. Dersten kaçtıkça uçurum büyür ve zorluk yerini imkansızlığa bırakır. Aksine, kişi problem yaşadığı derse daha çok çalışmalıdır. Bu başlangıçta işkence gibi gelebilir; ama gerektiği gibi çalışıldığında üstesinden gelinmeyecek hiç bir ders yoktur ve o dersler de diğerleri gibi zevkli hale gelmeye başlar. Zaten dersten kaçmak çözüm değil aksine sorunların katlanmasıdır. Problemli dersten kaçmak yerine ısrarla ve inatla üstüne gidin.Göreceksiniz ki zafer sizin olacaktır.
5. KURAL : Tekrar Edin :
Bir konu ne kadar net ve güzel anlaşılsa da sadece derste öğrenildiğiyle kalırsa suya yazılan yazıya benzer. Çok kolay akıldan çıkar. Aynı zamanda tekrarın yanlış ya da eksik öğrenilen yerleri düzeltme gibi çok önemli bir yönü vardır.Tekrar, sanıldığı gibi çok zaman da almaz. İki derste anlatılan konunun tekrarı ortalama 10 dk. Sürer. Bu yüzden gözdebüyütülmemelidir. Konuları çok iyi algıladığınızı düşünseniz bile, mutlaka tekrar edin ki kalıcı olsun.
6. KURAL : Düzen Ve Kararlılık :
Düzen ve kararlılık birçok konuda olduğu gibi ders çalışmanın da vazgeçilmezlerindendir. "Mermeri delen, suyun gücü değil, damlaların sürekliliğidir," "Çok Çalışın" hiç de anlamlı değildir.
Ama az da olsa "düzenli ve sürekli çalışın" anlamlıdır. Günün belli zamanı sizin için ders çalışma zamanı olmalıdır. Ve bu her gün devam etmelidir.Gerçek şu ki, başarının anahtarı sistemli bir şekilde vazgeçmeden, ertelemeden, kararlı çalışmaktır.
7. KURAL : Her Gün Aynı Zamanda Ders Çalışın :
Ders çalışmak için kendinize her gün düzenli olarak çalışabileceğiniz bir zaman belirleyin. Belli bir süre sonra bu zaman alışkanlık haline gelecek, ders çağrışımı yapacaktır. Böylece çok daha kolay dersin başına oturabilirsiniz.
8. KURAL : Öğrenme Amaçlı Çalışın :
Dersleri ve ödevleri bir yük ve eziyet gibi görerek, "bitirip kurtulayım" havasına girmeyin. Yoksa çektiğiniz sıkıntı ile kalırsınız. Her ödevi, dersi daha iyi anlamak için bir fırsat bilin. Böyle bir düşünce git gide ödevleri renkli hale getirecektir.